Het toestel heeft een eenvoudig design. Het bestaat vooral uit plastic, maar door de behandeling ziet het er als metaal uit. Het voelt vrij stevig aan en lijkt wel tegen een stootje te kunnen.
De centrale bedieningsknop onderaan op het scherm van de 505 is verdwenen en het toestel moet nu bediend worden met 3 knoppen aan de zijkant. Deze zijn o.i. te klein en je hoort nooit een klik – dit vinden wij een belangrijk minpunt, hoewel het grootste deel van de bediening wel gebeurt via het touchscreen en dat verloopt wel intuïtief en vlot. Het grote kleurenscherm helpt daarbij. Ook in de zon is dit scherm trouwens vrij goed leesbaar. Helemaal vrij van reflectie is het echter niet.
In de verpakking zit een hartslag monitor, snelheids- en cadanssensor. Die laatste zijn magneet-loos wat voor vele liefhebbers goed nieuws is. Het toestel detecteert de sensoren zelf en vraagt of je verbinding wil maken.
Het toestel heeft heel wat functionaliteiten, maar de belangrijkste is natuurlijk de navigatie-functie. Dit kan gewoon door een bestemming in te voeren, een track up te loaden of door gebruik te maken van de gekende “Surprise Me” functie van Mio. Die functie stelt je 3 routes voor die je kan rijden in je omgeving, jij kiest hoe lang of welke afstand je wilt fietsen. En geen zorgen, hij zal je niet enkel langs drukke banen sturen, deze routes lopen vaak langs groene, rustige wegen.
Het gewoon navigeren verloopt heel vlot en is vergelijkbaar met navigeren via je smartphone of de gps van je wagen. Hij berekent alles heel snel en geeft je aan wanneer je fout zit en herberekent dan de route.
Routes op de Mio zetten is ook eenvoudig. Dit gaat allemaal draadloos. Je upload de route op MioShare of kiest er één van een andere gebruiker; als je toestel verbonden is met wifi dan synchroniseert hij automatisch en worden de routes overgezet. Omgekeerd worden zo ook je gereden routes en resultaten geladen in MioShare. Zo kan je je trainingen bekijken. Een kabel is niet nodig.
Buiten de GPS functies van de Mio, kan je er ook heel goed mee trainen. Dit onder meer door de meegeleverde sensoren. Je kan bijvoorbeeld een bepaalde afstand rijden, een bepaald aantal calorieën verbranden of trainen om in de juiste hartslagzone te blijven. Ook bij het trainen heb je de Surprise Me functie en kan je gebruik maken van Live Strava Segments. Op het grote scherm worden al je metingen duidelijk weergegeven tijdens het rijden en je kan de kaart goed bekijken.
Conclusie
De Mio 605 HC is niet zonder reden het topmodel van Mio. Er is weinig wat er nog aan kan worden toegevoegd. Voor het navigeren zijn er veel mogelijkheden om nieuwe onbekende routes te rijden. Daarnaast heeft de Mio meer dan voldoende trainingsfuncties om de fietscomputer ook voor je dagelijkse ritjes te gebruiken. Al die functies zorgen er wel voor dat de fietscomputer groot uitvalt. Voor een slanke racefiets misschien net iets te groot, maar dat ligt aan je persoonlijke voorkeur. Maar een net wat slanker randje zou de teller een ietwat stijlvoller uiterlijk geven. Dat moet dan niet ten koste gaan van de batterijduur. Want die is op zich prima, maar zou niet veel lager mogen. Het berekenen van de route gaat erg snel. Net als het herrekenen wanneer je verkeerd rijdt. Ook het overzetten van de routes via Wifi gaat snel. En het mooie is dat ondanks die talrijke functies, de fietscomputer erg simpel en intuïtief in gebruik is. De prijs van € 449,95 is niet niks, maar de complete fietscomputer inclusief de kaarten die je ervoor krijgt maken de prijs aanvaardbaar. Kortom is de 605 HC een erg fijne metgezel om te navigeren, maar ook voor je gewone trainingsritje.
Wij zien eigenlijk maar twee minpuntjes: het groot formaat (zeker voor een race-of sportfiets) en de bedieningsknoppen die niet vlot genoeg te bedienen zijn. Anderzijds heeft dat groot formaat het voordeel dat je al fietsend steeds een goede kijk op het (grote) scherm hebt…
Deze MIO is een geweldig hulpmiddel bij het fietsen maar toch zullen heel wat moderne jongeren de bedenking make dat een dergelijk knap toestel in deze tijd van de smartphone eigenlijk stilaan overbodig aan het worden is.