In huidig artikel gaan we dieper in op de specifieke regelgeving rond de speed pedelec, ook wel de snelle elektrische fiets genoemd. Omdat men een heel boek kan schrijven over de speed pedelec, zal hier slechts op enkele specifieke hoofdregels worden ingegaan.
Vooreerst is het natuurlijk noodzakelijk om te bepalen wat een “speed pedelec” precies is.
De Wegcode bepaalt dat de speed pedelec onder de categorie van bromfietsen valt. Meer specifiek definiëert de Wegcode de speed pedelec als elk tweewielig voertuig met pedalen, met uitsluiting van de gemotoriseerde rijwielen, met een hulpaandrijving met als hoofddoel trapondersteuning waarvan de aandrijfkracht wordt onderbroken bij een voertuigsnelheid van maximum 45 km per uur. In theorie kan men dus sneller dan 45 km/u rijden met een speed pedelec maar dit zal dan zuiver op eigen kracht zijn. Daarnaast worden in de Wegcode nog enkele technische vereisten vermeld zoals een maximumvermogen van ten hoogste 4 kW indien het een elektrische motor betreft. Het grote verschil met de gewone elektrische fiets is dus vooral het feit dat de trapondersteuning niet uitvalt bij 25 km/u maar pas bij 45 km/u.
Door de hogere snelheid die met een speed pedelec gereden zal worden, en de mogelijke risico’s die dit met zich meebrengt, heeft de wetgever uiteraard in een aantal specifieke regels voorzien.
Zo zal men verplicht houder moeten zijn van een rijbewijs. Er is geen specifiek rijbewijs voorzien voor de speed pedelec. In principe voldoet eender welk rijbewijs zoals categorie A of B. Het enige rijbewijs dat specifiek is uitgesloten is categorie G (voor landbouwvoertuigen). Om een speed pedelec te besturen moet men minstens 16 jaar oud zijn.
Daarnaast moet de speed pedelec worden ingeschreven bij de Dienst Inschrijvingen Voertuigen ( DIV) en zal er een, uiteraard kleinere, nummerplaat aan het voertuig worden toegekend. Dit heeft onder andere tot gevolg dat de gebruikers ook geflitst en geïdentificeerd kunnen worden. De praktijk leert ons dat dit ook effectief gebeurt, bv. in de buurt van scholen waar men meestal maar 30 km/u mag rijden.
Zolang de speed pedelec niet op “eigen kracht”, dus zonder te trappen, een snelheid van meer dan 25 km/u kan halen, is het niet verplicht om een verzekering burgerlijke aansprakelijkheid te nemen. Het valt in ieder geval, voor elke fietser trouwens, wel aan te raden een familiale verzekering te nemen. De VWB verzekering zorgt ook voor extra zekerheid daaromtrent.
Een andere verplichting is het dragen van een helm wanneer men gebruik maakt van een speed pedelec. De wetgever heeft het niet voldoende geacht dat men een “gewone” fietshelm draagt. Gelet op de hoge snelheden die gehaald kunnen worden, biedt een “gewone” helm onvoldoende bescherming. De verplichte helm moet daarom aan bepaalde Europese normen voldoen en bovendien de slapen en het achterhoofd beschermen. Ook een passagier op de speed pedelec is onderworpen aan deze specifieke helmplicht.
Standaard zal een speed pedelec bij aankoop uitgerust zijn met een aantal bijzonderheden die men niet op een gewone (elektrische) fiets aantreft. Men denkt hierbij bijvoorbeeld aan een achteruitkijkspiegel en een claxon. Deze accessoires mag men in geen geval verwijderen aangezien deze wel degelijk wettelijk verplicht zijn. Zo zal bijvoorbeeld een gewone fietsbel niet volstaan omdat er een geluidstoestel voorhanden moet zijn dat minstens 75 decibel produceert. De speed pedelec moet ook voorzien zijn van een voor- en achterlicht en een remlicht.
Een ander vraagstuk is de plaats van de speed pedelec op de openbare weg. Mogen zij bijvoorbeeld steeds het fietspad gebruiken omdat het hier toch gaat over snelle elektrische fietsen? In principe gelden voor de speed pedelec dezelfde regels als voor een bromfiets. Dit wil zeggen dat men in een zone 50 mag kiezen tussen het fietspad en de rijbaan. Mag men op de rijbaan sneller dan 70 rijden, moet de gebruiker van de speed pedelec verplicht het fietspad gebruiken. Uiteraard dient men steeds voorrang te geven aan de verkeersborden die specifieke regels kunnen opleggen.
Zo werden er specifieke verkeersborden ingevoerd voor de speed pedelec:
Op bepaalde vlakken is de wetgever wel soepeler geweest voor de speed pedelec. Zo zal deze ook gebruik mogen maken van de wegen voorbehouden voor voetgangers en fietsers zolang hij niet sneller dan 30 km/u rijdt op deze wegen.
Momenteel mogen speed pedelecs slechts op enkele (delen van) jaagpaden rijden. Dit moet specifiek zijn aangegeven en ook hier geldt een snelheidsbeperking van 30 km/u. Men verwacht dat in de toekomst de jaagpaden steeds meer zullen worden opengesteld voor speed pedelecs, al zal de maximumsnelheid van 30 km/u waarschijnlijk wel behouden blijven.
We kunnen concluderen dat de speed pedelec als een soort bromfiets gezien kan worden en dat dan ook grotendeels de regels voor bromfietsers gevolgd moeten worden. Verwacht wordt wel dat er meer en meer specifieke regels gaan komen voor de speed pedelec. Het gegeven van de speed pedelec is relatief nieuw zodat de wetgever de nodige tijd heeft om een en ander op punt te stellen.
E-Mail: info@nevisis.be
Website: www.nevisis.be
Tim Smet
Tel: 0475 57 42 68
Jonathan Bogaerts
Tel: 0491 95 19 26
Hebt u nog specifieke vragen over het gebruik van een speed pedelec of over het verkeersrecht in het algemeen kan u steeds contact opnemen met een van onze gespecialiseerde advocaten.