We gebruiken steeds meer oplaadbare batterijen: gemiddeld zo’n 20 per persoon en helaas gaan ze niet zo lang mee als u zou wensen. Dat u zelf veel invloed op de levensduur heeft is niet altijd bekend. Daarom hier wat tips en trucs om de meest voorkomende problemen te voorkomen.
Alle oplaadbare batterijen
slijten snel als ze in slecht geladen toestand langere tijd niet worden gebruikt. Als een batterij gedurende drie maanden geheel ontladen wordt opgeslagen is bijna 1/3 van de capaciteit voor altijd verloren. Dus altijd eerst laden en dan wegbergen als u ze langere tijd niet gebruikt. Wij zien verschillen in levensduur van 1 ½ jaar tot 8 jaar voor vergelijkbare batterijen.
Gereedschap batterijen
Consequent laden vooraleer weg te leggen. Vaak worden 2 batterijen (van beperkte capaciteit) bij nieuwe machines geleverd. Daardoor ligt er altijd één ongebruikt en bent u dus snel aan een nieuwe toe. Koop daarom liever 1 nieuwe batterij met grote capaciteit ( 3000 MAh i.p.v. 1200 MAh). Inmiddels zijn volop “huismerk” batterijen beschikbaar die vaak maar de helft van een originele kosten en zeker niet minder van kwaliteit zijn. Eventueel kunnen de batterijcellen in een batterij met beperkte capaciteit vervangen worden door cellen met grote capaciteit.
Elektrische fiets
Ook hier geldt: altijd opladen vooraleer enige weken te stallen. Wilt u uw batterij voor een hele winter bewaren, is het zelfs beter om deze 80% geladen aan de kant te leggen, zodat niet alles onder volle belasting blijft. Als u steeds minder ver met ondersteuning kunt fietsen, kunt u vervanging van de batterijcellen overwegen. Dat is bij 95% van de fietsbatterijen mogelijk en kost veel minder dan een nieuwe batterij. Begin altijd met een batterijtest. Daaruit blijkt hoeveel capaciteit nog beschikbaar is en welke verbetering u van een nieuwe batterij kunt verwachten. In de praktijk blijkt in 20% van de gevallen dat het probleem niet bij de batterij zit maar bij de fiets of fietser. Een fietser kocht 5 jaar geleden de eerste nieuwe elektrische fiets en gebruikte toen weinig ondersteuning. Inmiddels wordt de ondersteuning volop gebruikt waardoor de actieradius sterk afneemt. Dat ligt dus niet alleen aan de batterij maar vooral aan de fietser.
Auto
Autobatterijen gaan niet kapot van kou; het is de warmte in de zomer die er voor zorgt dat ze in de winter niet goed meer functioneren. Bij grote hitte zetten de platen in de accu uit en in extreme gevallen kan dat tot kortsluiting leiden. Dan valt een deel van de capaciteit weg maar daar merkt u niet direct iets van. Er is voldoende reserve. Om schade door warmte te voorkomen plaatsen veel fabrikanten de accu op afstand van de motor en doen de batterij een “jasje” aan. Dat is dus om de warmte buiten te houden en niet om ze te beschermen tegen de kou.
Zodra het echt koud wordt is extra capaciteit nodig. De hele motor is koud, de olie dik en de capaciteit van de batterij is afgenomen door de kou. Bij een in de zomer beschadigde batterij komen dan pas de problemen naar voor. Door de batterij voor de winter even te laten testen kan vastgesteld worden of u bij koud weer startproblemen kan verwachten.
Tenslotte
Er bestaan grote verschillen in batterijen. Een startbatterij is iets heel anders als een stationaire batterij of een cyclische batterij. AGM, Deep Cycle, Gel, Lithium, VRLA, EFB, semi-tractie, etc. Prijzen verschillen maar bij een verkeerde toepassing zult u snel weer aan een nieuwe batterij toe zijn. Wij zien bijvoorbeeld regelmatig stationaire (back-up) batterijen in een rolstoel of scootmobiel. Die gaan in die toepassing niet lang mee! Dat is slecht voor uw portemonnee, het kost tijd en aandacht en het kan er voor zorgen dat kostbare apparatuur onnodig beschadigd wordt. Om maar te zwijgen van de ergernis bij een onverwacht weigeren van uw auto of apparatuur. Een accuspecialist helpt u graag bij de juiste keuze.
Jan VERHULST - Operationeel coördinator- Battery Street Nijverheidslaan +50/56 - 8540 Deerlijk